Kundehistorie: R3 - prosjektledelse innen rådgivning, rivning og resirkuering | Xledger Norge

R3

Kundereferanse: R3

Kundesitat: R3

 r3 logo

Info

Lokasjon: Oslo, Drammen og Rudshøgda
Bransje: Prosjektledelse innen rådgivning, rivning og resirkulering
Funksjoner i Xledger: Prosjekt, lønn, regnskap, økonomi, reiseregning og utlegg
Brukte tidligere: SAP
Regnskapsbyrå: BDO AS

R3 er det nye navnet til Norsk Gjenvinning Entreprenør AS og 13-Gruppen AS. De har 120 ansatte og omsetter for 2245 millioner i året.

Hva er resultatet?

— 70 % av min opprinnelige stilling har blitt borte. Nå er jeg daglig leder i ett nytt datterselskap. Det hadde jeg ikke tid til før, sier Truls økonomisjef i R3, Truls Vad Fjeldberg.

Dashboardet fungerer veldig bra.

— Vi kan komme inn å ha oversikt hver gang vi logger inn. Målparameterne som var viktig for oss tidligere – som bank, hvem har fakturert, hvem har ikke fakturert – har vi nå mer kontroll på. Første jeg gjør når jeg kommer på jobb og siste jeg gjør før jeg går fra jobb er å sjekke de løpende tallene. Det gir en god feeling og mulighet til å følge opp, som vi ikke hadde før. Før brukte vi en halvtime på å sy sammen resultater.

God skalering — fordi vi kan håndtere flere selskaper samtidig.

Prosjektstyring

— Vi har mange prosjekter rundt om i landet. Hver av prosjektlederne har nå den informasjonen de trenger uansett hvor de er. De kan også enkelt godkjenne fakturaer og reiseregninger uten at de må sitte foran en PC.

Administrerende direktør Philip van de Velde har fått full oversikt over hvordan det går med bedriften og kan veldig raskt se nærmere på enkeltprosjekter.

— Det er også stor frihet i det at jeg kan sitte hvor som helst og godkjenne fakturaer og timelister, sier han.

Hva var utfordringen?

— Prosjektlederne brukte mye tid på manuelt arbeid, blant annet manuell fakturering og hadde ikke løpende innsikt i prosjektene. Risikoen for feil var høy. Målet med nytt system var å redusere administrativt arbeid og få mer tid til prosjektledelse, som å styre og kontrollere prosjekter, sier Vad Fjeldberg.

Informasjonen måtte hentes i flere forskjellige systemer og de var ikke integrert med hverandre.

— Vi hadde aldri oppdatert informasjon. Informasjonen kom ikke før èn uke inn i neste periode og da hadde man et gap på 5 uker, sier Truls, som legger til at de brukte mye tid på å lage rapporter for å demme opp informasjonsgapet.

Hva ble løsningen?

R3 var ute etter et skybasert system. — Det var ikke så mange andre alternativer, som kunne oppfylle de behovene vi hadde for konsernfunksjonalitet. Regnskapsfunksjonalitetene i Xledger svarte til forventningene. Vi hadde en veldig bra salgsprosess som gjorde oss veldig trygge på valget av det. Det var mer en behovsvurdering, enn at de skulle selge oss et produkt, avslutter Vad Fjeldberg.

 

 

Les flere referanser

 Kontakt Xledger